Saturday, May 28, 2011

RESEPI EPOK-EPOK SAYUR

BAHAN-BAHAN INTI :

3 ulas bawang kecil
2 ulas bawang putih
1 atau 2 potong isi ayam - dicincang halus

1 biji Sengkuang - disagat
1 biji Carrot - disagat
Taugeh- 20 tau 30 sen

cara:

1) tumis bawang hingga wangi.
2) masukkan isi ayam - biar hingga masak sebentar.
3) masukkan sengkuang dan carrot - gaul rata dan masukkan garam.
4) masukkan taugeh.






BAHAN-BAHAN KARIPAP/EPOK-EPOK :

Sedikit marjerin.
Sedikit minyak masak.
1/2 kilo tepung gandum.
sedikit air garam.

cara-cara :

1) panaskan minyak masak dan marjerin.
2) tuangkan atas tepung.
3) gaul hingga berderai.
4) tambahkan air garam- uli hingga sebati.






TIPS:

- kalau nak lebih garing, lebihkan minyak masak.
- kalau nak lebih rapuh , lebihkan marjerin.
- sebenarnya sama je dengan buat karipap biasa , cuma inti je lain.
( saja je... sesekali tukar selera, kan?)
- sayur tu sama je macam sayur goreng biasa.
- sos tu sama je dengan sos popia goreng atau sos nasi ayam.
( tu laa... supaya tak terbuang atau membazir, boleh makan dengan epok-epok sayur ni..)
- untuk resepi sos cicah tu pula boleh klik di sini.





Inilah hidangan yang dah siap.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment