Tuesday, May 24, 2011

CERAMAH USTAZ HASHIM YAHYA

Alhamdulillah... sempat juga pergi ke Masjid Hishamuddin bersama suami dan anak-anak untuk dengar ceramah USTAZ HASHIM YAHYA pada malam Ahad yang lepas. Banyak juga yang dapat dipelajari dalam ceramah pada malam tu. Ramai juga yang hadir... Saya memilih untuk duduk di anjung saja supaya senang nak memantau baby Haziq Khairi tu... maklumlah dah pandai berjalan. Bukan tau nak duduk diam..

Isi ceramah berkisar tentang sumpah... Apa itu sumpah laknat, li'an, kesannnya pada yang dituduh dan yang menuduh , hukumnya, cara-cara sumpah dijalankan, cara-cara hukuman ke atas yang tertuduh jika ia benar, hukuman ke atas yang menuduh jika ia palsu... bagaimana ia boleh dikira sebagai 'buang kes' serta contoh-contoh di zaman Rasulullah s.a.w. bagaimana baginda menangani masalah tersebut.




Kesimpulannya, menuduh seseorang itu bukanlah satu perkara yang kecil. Hukumannya sangatlah berat di akhirat kelak. Di zaman nabi pun dalang yang mengetuai komplot dalam membuat tuduhan itu memang terlepas... kerana Allah telah menjanjikan hukuman yang berat ke atasnya..

Semoga kita dan keluarga kita dilindungi Allah dari sebarang fitnah manusia dan dajjal.

No comments:

Post a Comment